Datum zveřejnění: 
17. 10. 2015

Na improvizovaném okruhu v Technické ulici v Dejvicích se dnes prohánějí studentské formule Českého vysokého učení technického v Praze. Největším úspěchem letošních modelů se spalovacím i elektrickým motorem byla shodně druhá místa v jejich kategoriích při závodech na domácím okruhu v Mostě. Týmy také dnes nabírají nováčky. Sehnat aktivní studenty, kteří jsou oddaní oboru, je přitom trochu problém, uvedl na tiskové konferenci fakultní koordinátor týmu eForce Vít Hlinovský.

Tento tým staví formuli na elektrický pohon, takže spadá pod fakultu eletrotechnickou. O studentský tým CTU CarTech, který vyvíjí formuli se spalovacím motorem, se stará fakulta strojní. Od děkanů obou fakult Pavla Ripky a Michaela Valáška dnes každý z týmů obdržel symbolický šek na 250.000 korun.

Jedná se ale jen o zlomek nákladů na tento projekt. "Rozpočet na rok se pohybuje kolem dvou milionů korun. Zahrnuje to vše od návrhu po účast na závodech. Každý závod stojí 100.000 až 150.000 korun," řekl Hlinovský. Fakultní koordinátor týmu CTU Radek Tichánek doplnil, že u jeho týmu částka pokrývá stipendia pro studenty. "To je asi deset procent financování," řekl.

Každý z týmů má několik desítek členů. Při vývoji formule studenti uplatňují teoretické poznatky v praxi, řada dílů je jejich výtvorem od návrhu přes volbu a úpravy materiálu až po výrobu. "Na těch formulích se opravdu zkouší technologie budoucnosti," poznamenal děkan Fakulty elektrotechnické ČVUT Ripka.

V týmech se ale uplatní nejen technické profese. Každý tým musí získat sponzory pro svou činnost, vytvořit byznys plán, postarat se o marketing a propagaci a vyčíslit náklady na sériovou výrobu 1000 kusů. "To jsou úkoly náročností srovnatelné s technickou částí," řekl Ripka. Všichni studenti díky projektu získají praxi, která jim pomáhá při hledání pracovního uplatnění.

Formule týmů ČVUT se účastní soutěže Formula Student/SAE. Ta spočívá v zadání fiktivního výběrového řízení na výrobu vozu formulového typu. Monopost má být určen pro víkendového neprofesionálního jezdce, takže musí být levný, spolehlivý a snadno udržovatelný.

Zdroj: 
čtk