O nedostatku učitelů na českých školách se mluví dlouhodobě, zejména pak o těch s odpovídajícím vzděláním. Nejnovější analýza českého ministerstva školství a Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy z února 2025 varuje, že v roce 2035 může chybět až 10 tisíc takových pedagogů. „Kritická situace se očekává zejména v matematice a přírodovědných oborech, kde by podíl nekvalifikované výuky mohl přesáhnout 30 procent,“ uvádějí autoři zprávy.
Na tuto situaci se snaží FJFI ČVUT reagovat a poprvé v historii otevírá kombinovaný program učitelství, protože si uvědomuje, že tento typ studia může být zajímavý jak pro studenty prezenčního magisterského studia či doktorského studia, tak i pro učitele středních škol, kteří si chtějí rozšířit kvalifikaci.
„Řada vyučujících na středních školách ve zmíněných oborech má inženýrský titul z technické školy a my jim nyní nabízíme plnohodnotné studium učitelství. Mám radost, že kromě standardní náplně jako oborová didaktika, pedagogika či psychologie pokrývá náš program i didaktiku integrovaných přírodních věd, práci se žáky se specifickými potřebami nebo velmi praktický školský management,“ přibližuje Boris Tomášik, garant učitelství fyziky.
Proč studovat učitelství na Jaderce a pro koho je?
Studium je určené absolventům technických vysokých škol, ve kterých fyzika, matematika nebo chemie tvoří podstatnou část studia.
Hlavní důvody shrnuje Ľubomíra Dvořáková, garantka Učitelství matematiky:
- „Neučíme matematiku, fyziku a chemii, ale učitelství těchto předmětů – jak fungují kognitivní procesy a jak efektivně rozvíjet myšlení žáků.
- Klademe důraz na science – provázání matematiky s aplikacemi ve fyzice a chemii, přičemž využíváme mnohaleté odborné know-how FJFI v těchto oblastech.
- Podpoře talentovaných žáků se věnujeme prakticky – zapojením do organizace Matematické, Fyzikální a Chemické olympiády, vedením projektů Středoškolské odborné činnosti (SOČ), tvorbou úloh existujících soutěží a korespondenčních seminářů apod.
- V případě fyziky a chemie pamatuje studijní plán i na praktickou výuku formou školních pokusů, aby v budoucnu měli pedagogové širší výběr možností, jak zaujmout své žáky a přilákat je k přírodním vědám.
- Samozřejmostí je použití ICT ve výuce přírodních věd.
- Máme individuální přístup a přátelskou atmosféru – na úspěchu studentů nám skutečně záleží.“
Absolventi získávají plnou kvalifikaci pro výuku matematiky, fyziky nebo chemie na středních školách (ISCED 3) a mohou působit i na víceletých gymnáziích či základních školách.
Přihlášky ke studiu je možné podávat do 30. června 2025 na https://prihlaska.cvut.cz/
Zájemce také FJFI zve na informační schůzky na fakultě:
- 16. dubna od 17 h v atriu budovy v Břehové 7 v Praze 1
(na nábřeží mezi Rudolfinem a PrF UK) - 15. května od 16 h ve studovně budovy Trojanova 13 v Praze 2
(u Karlova náměstí)
Podrobné informace o jednotlivých programech najdete na webových stránkách: