Nastavení cookies
K zajištění co nejlepších služeb využívá naše aplikace cookies. V souladu s nařízením EU jsou implicitně zakázána (s výjimkou cookies nezbytných pro správné fungování aplikace) a jejich povolení vyžaduje Váš aktivní souhlas. Jedním klikem můžete všechny povolit nebo zakázat, případně vybrat a povolit cookies podle kategorie. Svoje rozhodnutí můžete samozřejmě kdykoli změnit.
  • Potřebné
    Technické cookies využívané aplikacemi ČVUT pro uchování jejich nastavení, vlastností a identifikátorů relace. Jsou nezbytné pro správné fungování a jsou vždy aktivní.
  • Analytické
    Slouží pro získávání anonymizovaných statistických údajů, které nám pomáhají vylepšovat naše aplikace. Zpravidla jde o cookies systémů třetích stran, které k těmto účelům využíváme.
  • Marketingové
    Využívané za účelem zobrazení správných nabídek a cílení obsahu podle Vašich preferencí. Zpravidla jde o cookies systémů třetích stran, které nám s analýzou uživatelského chování pomáhají.
  • Ostatní
    Cookies, které aplikace nedokáže zařadit. Naším cílem je, aby tato kategorie zůstala prázdná a všechny cookies byly přiřazeny do některé z kategorií uvedených výše.
Datum zveřejnění: 
20. 2. 2025
Národní akreditační úřad (NAÚ) schválil sedm navazujících magisterských programů učitelství, které se budou realizovat na pěti fakultách ČVUT v Praze. Nové programy zaměřené na učitelství všeobecně vzdělávacích i odborných předmětů mají pomoci řešit nedostatek kvalifikovaných pedagogů na středních školách. Projekt vznikl v rámci Národního plánu obnovy s cílem propojit odbornou výuku s moderními pedagogickými přístupy.

Nově akreditované programy se týkají učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů: matematiky, fyziky a chemie na Fakultě jaderné a fyzikálně inženýrské (FJFI), dále učitelství odborných předmětů: elektrotechnických a kybernetických na Fakultě elektrotechnické (FEL), informatiky na Fakultě informačních technologií (FIT), stavebních předmětů na Fakultě stavební (FSv) a strojírenských předmětů na Fakultě strojní (FS). Magisterské studium učitelství bude navazovat na předchozí bakalářské studium v daných nebo podobných studijních programech na ČVUT či jiných vysokých školách.  Schválením nových programů se úspěšně dovršil projekt Národního plánu obnovy podpořeného EU, jehož cílem bylo odstranit přetrvávající nedostatek kvalitních a kvalifikovaných učitelů daných oborů na středních školách.

Příprava těchto programů vycházela ze strategického záměru ČVUT, které hledá cesty, jak zaujmout mladé lidi a vést je ke studiu technických a přírodovědných oborů. Všichni víme, že jenom dobrý učitel dokáže formovat zájem žáků a studentů a dokáže ovlivnit jejich profesní dráhu. Skutečnost, že studenti   těchto programů učitelství budou úzce spjati s konkrétními fakultami, přináší skvělou perspektivu, že absolventi – středoškolští učitelé a učitelky – budou i do budoucna v kontaktu s nejnovějšími vědeckými objevy a technologickými trendy, se kterými se mohou setkávat na ČVUT a budou schopni je promítat do výuky,“ zdůrazňuje doc. RNDr. Vojtěch Petráček, CSc., rektor ČVUT v Praze.

Jednotlivé fakulty v návaznosti na předchozí odborné bakalářské studium studentů rozvíjejí odbornou profilaci budoucích učitelů a také se soustřeďují na oborové didaktiky, které musí být úzce spjaty s rozvojem oboru.  Pedagogickou a obecně didaktickou část přípravy zajišťuje Masarykův ústav vyšších studií ČVUT (MÚVS), který má dlouholetou tradici v oblasti „inženýrské pedagogiky“.  Soustřeďuje se zejména na rozvoj učitelských kompetencí odpovídajících kompetenčnímu rámci absolventa učitelství.

„Mám obrovskou radost, že se to podařilo,“ říká ředitelka MÚVS prof. PhDr. Vladimíra Dvořáková, CSc. „Dlouhodobý celospolečenský význam těchto akreditací je zřejmý. Nechceme ztrácet talenty a zároveň také chceme, aby se na trhu práce pohybovala kvalitně připravená pracovní síla. Pro mne byl tento projekt zajímavou zkušeností, protože se zde podařilo něco, co není tak časté na našich univerzitách. A tím je synergie, využití potenciálu univerzity, jejích fakult a ústavů. Byla to skvělá spolupráce při nastavování celkové koncepce a koordinace postupů, aniž by se tím snižovala autonomie a odborné specifikum jednotlivých pracovišť. Do přípravy se zapojila spousta nadšených akademiků z ČVUT, kteří dlouhodobě spolupracují se středními školami. Doufám, že tato synergie bude pokračovat a promítne se i do rozvoje oborových didaktik.“

Absolventi (s titulem Mgr.) se uplatní zejména na středních odborných školách (průmyslové školy, technicky orientovaná lycea, odborná učiliště), u všeobecně vzdělávacích předmětů a informatiky také na gymnáziích. Přispějí tak nejen k přípravě budoucích studentů technických vysokých škol, ale také pozitivně ovlivní kvalitu budoucí pracovní síly a její schopnost implementovat nové technologie v praxi.

Studium učitelských programů bude zahájeno již v příštím akademickém roce 2025/2026. Formy studia a podmínky přijímacího řízení budou postupně zveřejňovány na webových stránkách fakult.

Kontakt k celkové koncepci učitelství na ČVUT:

Prof. PhDr. Vladimíra Dvořáková, CSc., ředitelka Masarykova ústavu vyšších studií ČVUT v Praze

vladimira.dvorakova@cvut.cz

Kontaktní osoba: 
Jméno: 
Kateřina Veselá
E-mail: 
katerina.vesela@cvut.cz