Nastavení cookies
K zajištění co nejlepších služeb využívá naše aplikace cookies. V souladu s nařízením EU jsou implicitně zakázána (s výjimkou cookies nezbytných pro správné fungování aplikace) a jejich povolení vyžaduje Váš aktivní souhlas. Jedním klikem můžete všechny povolit nebo zakázat, případně vybrat a povolit cookies podle kategorie. Svoje rozhodnutí můžete samozřejmě kdykoli změnit.
  • Potřebné
    Technické cookies využívané aplikacemi ČVUT pro uchování jejich nastavení, vlastností a identifikátorů relace. Jsou nezbytné pro správné fungování a jsou vždy aktivní.
  • Analytické
    Slouží pro získávání anonymizovaných statistických údajů, které nám pomáhají vylepšovat naše aplikace. Zpravidla jde o cookies systémů třetích stran, které k těmto účelům využíváme.
  • Marketingové
    Využívané za účelem zobrazení správných nabídek a cílení obsahu podle Vašich preferencí. Zpravidla jde o cookies systémů třetích stran, které nám s analýzou uživatelského chování pomáhají.
  • Ostatní
    Cookies, které aplikace nedokáže zařadit. Naším cílem je, aby tato kategorie zůstala prázdná a všechny cookies byly přiřazeny do některé z kategorií uvedených výše.
Datum zveřejnění: 
18. 6. 2020
V rámci projektu podpořeného Technologickou agenturou ČR bylo prováděno testovací rušení signálu GNSS na Letišti Václava Havla Praha a zkoumání dopadu na letadlovou avioniku. Akce byla pořádána Ústavem letecké dopravy Fakulty dopravní ČVUT v Praze za součinnosti Českého telekomunikačního úřadu a Smartwings.

Cílem rušení bylo zjistit chování letadlové avioniky, především Multi-Mode Receiveru (MMR) za přítomnosti rušícího signálu a dopad poskytování takto degradovaných polohových informací do zpráv vysílaných systémem ADS-B (Automatic Dependent Surveillance – Broadcast). Měření bylo prováděno na letadle Boeing 737 Max společnosti Smartwings na stojánce na prahu dráhy 22 v několika scénářích zahrnujících různé elevace rušičky vůči letadlové anténě GNSS a různé výkony rušícího signálu.

Akce byla uskutečněna ve spolupráci se společností Smartwings, a.s. bez jejichž podpory, vstřícného přístupu a obětavé pomoci zaměstnanců, by měření nemohlo být realizováno. Taktéž byla podpořena a schválena ze strany Letiště Praha, a.s., které zajišťovalo doprovod a dohled nad činností okolo letadla, a ze strany Řízení letového provozu ČR, s.p., které vydalo NOTAM informující o rušení, a nemohla by proběhnout bez zapůjčených vysokozdvižných plošin od Czech Airlines Technics, a.s., a zapůjčených rušiček GNSS signálu od Národního úřadu pro kybernetickou a informační bezpečnost a Řízení letového provozu ČR, s.p. Měření neomezilo běžný provoz letiště.

Měření bylo součástí  projektu s názvem Výzkum vlivu rušení GNSS signálu v oblasti letectví (CK01000183) podpořeného Technologickou agenturou České republiky v první veřejné soutěži programu DOPRAVA 2020+.  Projekt je řešen ve spolupráci ČVUT v Praze a GNSS Centre of Excellence, z.s.p.o., a zabývá se problematikou, jak zajistit a zlepšit bezpečnost využívání GNSS v oblasti letectví. Jeho cílem je zvýšit úroveň bezpečnosti využití signálu GNSS v letectví pomocí výzkumu a nalezení nových možností, jak rychle a efektivně detekovat rušení signálu GNSS a lépe rozpoznat míru a nebezpečí tohoto rušení.

Kontaktní osoba: 
Jméno: 
ING. PETRA SKOLILOVÁ, PH.D.
E-mail: 
SKOLILOVA@FD.CVUT.CZ
Telefon: 
777 826 652