Tento skvělý úspěch je výsledkem celoroční tvrdé práce skupiny šesti studentů (Long Hoang Nguyen, Jan Pichl, Martin Matulík, Jakub Konrád, Petr Marek a Ondra Hrách) pod vedením Ing. Jana Šedivého (Český institut informatiky, robotiky a kybernetiky - CIIRC ČVUT), kteří vyvinuli chatbota Alquist, který dokáže odpovídat na otázky a vést smysluplnou konverzaci.
Český chatbot nazvaný Alquist se dostal do finále mezi tři nejlepší na světě. Ve finále se utkal s botem Sounding Board z University of Washington (který obsadil první místo) a botem What's up ze skotské Heriot-Watt University (který obsadil třetí místo). Už samotný postup do finále byl výrazný úspěch, jelikož v předchozím kole soutěžily i prestižní školy jako Princeton, Carnegie Mellon či University of California v Berkeley. Celkem Amazon obdržel přes sto přihlášek z nejlepších škol světa.
Předchozí kolo odstartovalo letos na jaře a působilo v něm dvanáct univerzitních týmů. ČVUT díky tomu dostalo 100 tisíc dolarů, díky čemuž bylo možné se rozvoji bota Alquist řádně věnovat. Amazon také poskytl přístup ke cloudu Amazon Web Services a podpoře týmu kolem digitální asistentky Alexa. Český chatbot v průběhu soutěže obdržel nejvyšší průměrné hodnocení. Digitální asistenty testovali přímo zákazníci Amazonu, kteří Alexu využívají. Ti s chatboty běžně konverzovali a následně je hodnotili. Kritérií ale bylo několik. Vliv měli také přímo odborníci z Amazonu, hodnotí se vědecký přínos, přesnost odpovědí, znalost témat a podobně.
Více informací najdete na:
https://developer.amazon.com/alexaprize
http://alquistai.com/