
Podle Eurostatu bude už v roce 2050 v EU téměř třetina obyvatel starší 65 let. Ruku v ruce s tím roste počet lidí s chronickým onemocněním nebo omezenou soběstačností. Evropská péče tak bude potřebovat 1,6 milionu pracovníků navíc. Jenže lidské zdroje jsou omezené – a právě proto přicházejí na řadu technologie. Na trhu vzniká mnoho chytrých pomůcek – od tlačítek SOS, přes senzory pádu, až po digitální platformy. Jenže neexistují jednotné standardy, každá služba používá jiný systém a výsledkem je, že se technologie mezi sebou „nebaví“. Péče je roztříštěná, mnohdy složitá na obsluhu a finančně nákladná.
„Péče je dnes často na hraně sil. A pokud nechceme, aby se z dostupných služeb stalo luxusní zboží, musíme hledat cesty, jak péči zefektivnit a lépe ji propojit s technologiemi. Ty mohou nahradit část rutinních úkonů nebo umožnit včasnou reakci bez nutnosti stálé fyzické přítomnosti pečujícího,“ říká Vít Janovský, projektový koordinátor a vedoucí týmu Personalizovaná telemedicína z Univerzitního centra energeticky efektivních budov (UCEEB) ČVUT.
Cílem projektu TechSocialcare je vytvoření právního rámce a vypracování základních funkčních požadavků a standardů pro nástroje ICT a asistivní technologie v sociálně-zdravotních službách. Zároveň je cílem tyto standardy prosazovat na úrovni jednotlivých států i v evropském měřítku. Díky mezinárodní výměně zkušeností a osvědčených postupů bude standardizace odpovídat zkušenostem partnerů ze všech zúčastněných regionů. Projekt je realizován v rámci programu Interreg Europe a spolufinancován Evropskou unií. Kromě ČVUT se na projektu podílí i Moravskoslezský kraj a další partneři z Bosny a Hercegoviny, Irska, Itálie, Lotyšska, Polska, Rumunska a Řecka.
Součástí zahajovacího setkání byly i návštěvy zařízení sociálních služeb v Praze, které chytré technologie již využívají. Například Chytrá péče poskytuje tísňovou péči seniorům, aby mohli co nejdéle zůstat doma v kombinaci s přidruženými službami, jako je sociální poradenství, Snoezelen terapie nebo psychoterapie. Jejich řešení nevyužívá pouze prostého čekání na stisk SOS tlačítka, ale díky svému aktivnímu přístupu v komunikaci s klienty a pokročilým algoritmům detekce potenciálních krizových situací jsou téměř součástí rodiny, se kterou jsou v neustálém kontaktu i díky klientskému portálu. V showroomu TELMED mohli účastníci setkání vidět, jak vypadá balíček technologií pro monitoring emočního i zdravotního stavu seniorů, a také robota, který pomáhá s aktivizací klientů. V Domově pro seniory Chodov zase používají telemedicínské sady a „chytré podložky“ pod matraci, které hlídají zdravotní stav i bezpečnost klientů.
Více informací: www.interregeurope.eu/techsocialcare