Datum zveřejnění: 
22. 7. 2021
Závodní tým Fakulty dopravní ČVUT v Praze CTU Lions se zúčastnil mezinárodní soutěže Motostudent 2019/2021 ve španělském Aragonu, kde představil svůj nový prototyp elektrického závodního motocyklu EVO 2.0 Electric. V konkurenci dalších 45 studentských týmů z celého světa, které závodily se svými prototypy elektrických závodních motocyklů, obsadil jako jediný český univerzitní tým celkové 12. místo.

Studenti Fakulty dopravní ČVUT v Praze se svým týmem CTU Lions úspěšně reprezentovali Českou republiku na mezinárodní soutěži Motostudent, která vyvrcholila o tomto víkendu ve španělském Aragonu. Jedná se o mezinárodní soutěž studentských týmů, která je vyvrcholením dvouleté sezóny, během níž jednotlivé týmy navrhují, ověřují, testují a staví vlastní prototyp závodního motocyklu, se kterým se nakonec utkají na závodech. 

„V aktuální sezoně 2019/2021 se náš tým účastnil kategorie elektrických motocyklů. Přestože to pro nás byla již druhá elektrická motorka, museli jsme se hodně učit a vypořádat se s úplně novými problémy, jako je návrh akumulátorů anebo nekonvenční konstrukce, která je jiná než u motocyklu se spalovacím motorem,“ říká Josef Svoboda, konstruktér týmu CTU Lions.

Soutěž probíhala od roku 2019 a týmy postupně odevzdávaly povinné dílčí technické zprávy o návrhu, vývoji a softwarovém ověřování (simulacích a výpočtech). Součástí zprávy je také business plán pro malou až středně velkou firmu. Vrcholem soutěže byl několikadenní event na španělském okruhu Motorland Aragon, kde probíhá postupně statická zkouška, která je součástí přejímky, a ověřovala bezpečnost konstrukce, následovaná dynamickou zkouškou, při které profesionální jezdci zkoušeli chování motocyklu. Součástí dynamických zkoušek byl test brzdění, akcelerace, jízda zručnosti a maximální rychlost. Poslední disciplínou byl závod na okruhu, který se po vzoru velkých cen dělil na kvalifikaci a hlavní závod. Výsledné umístění týmu v soutěži určily úspěchy ve všech disciplínách, tj. kvalita odevzdaných technických zpráv, technické parametry motocyklu a samozřejmě také jeho umístění v závodu.

Letošní motocykl studentů Fakulty dopravní ČVUT EVO 2.0 Electric je druhým plně elektrickým prototypem týmu CTU Lions. Stroj má maximální výkon 26 kW a akumulátor o kapacitě přibližně 7 kWh, což umožňuje dojezd 50–70 km v nejostřejším závodním tempu. Kvůli tematickému přesahu do konstrukce elektrického vozidla jsou v týmu zapojeni také studenti Fakulty strojní ČVUT a Fakulty elektrotechnické ČVUT, kteří pomáhají s elektrickými a konstrukčními prvky motocyklu. Celkově má tým 11 členů.  

„Na EVO 2.0 Electric naši studenti úspěšně otestovali technické inovace v konstrukci rámu, baterie, předních brýlí, převodovky a orientace motoru v motocyklu. Proti předchozím generacím navíc posunuli ještě dále výrobu vlastních komponentů a celých systémů. Jsme na ně právem hrdí, co v mezinárodní konkurenci dokázali,“ říká Petr Bouchner, proděkan pro vědu a výzkum Fakulty dopravní ČVUT.  

Během finálního eventu prošel tým CTU Lions se svým prototypem EVO 2.0 Electric všemi technickými přejímkami a na závodním okruhu se kvalifikoval do hlavního závodu společně s 20 nejlepšími týmy. V konkurenci 45 týmů z celého světa studenti ČVUT dosáhli na 8. místo v hodnocení technické inovace, 15. místo v závěrečném závodě a celkově tak obsadili 12. místo. 

Motocykl se bude dále účastnit různých závodů seriálu Moto Engineering Cup a samozřejmě bude k vidění na řadě akcí, kterých se Fakulta dopravní ČVUT účastní. „Jeho jízdní vlastnosti a konstrukce byly na závodech chváleny profesionálními testovacími jezdci, takže očekáváme, že v příštích letech dosáhne dalších úspěchů,“ dodává doc. Ing. Pavel Hrubeš, Ph.D., děkan Fakulty dopravní ČVUT.

Foto, zdroj: Fakulta dopravní ČVUT v Praze

O události informovala tato média: auto.iDNES.cz

Picture

Picture

Picture

Picture

Picture

Picture

Picture