Datum zveřejnění: 
2. 7. 2021
Celkem 11 týmů se proti sobě utkalo v letošním ročníku Pražského inovačního hackathonu Nakopni Prahu. Jejich úkolem bylo vymyslet projekt, který by pomocí technologií pomohl zlepšit život Pražanů. Na prvním místě se umístil tým Metacity vyvíjející stejnojmenný open-source nástroj, který si klade za cíl zjednodušit komunikaci mezi občany, developery a dalšími organizacemi, podílejícími se na rozvoji a plánování města, skrze vizualizaci dat.

Vedoucím vítězného týmu byl Vojtěch Tomas, absolvent bakalářského programu na Fakultě informačních technologií ČVUT, nyní magisterský student na Fakultě elektrotechnické ČVUT. Myšlenka Metacity vznikla v rámci jeho diplomové práce, kterou v současnosti dokončuje na Fakultě elektrotechnické ČVUT pod vedením Davida Sedláčka. Na počátku formulace konceptu Metacity stála spolupráce s výzkumníkem Irou Winder (MIT, The University of Tokyo). Na projektu se podílí také Radek Richtr, výzkumný pracovník FIT ČVUT a CAS UTIA a Giang Chau Nguyenová, absolventka Fakulty informačních technologií ČVUT a čerstvá absolventka Fakulty elektrotechnické ČVUT. Členy týmu jsou také Josef Kortan z Fakulty elektrotechnické ČVUT a Jan Petýrek, který vystudoval Royal College of Art v Londýně, obor Information Experience Design. Projekt Metacity vzniká ve spolupráci s institucemi CAMP a IPR, nicméně druhý ročník inovačního maratonu Nakopni Prahu přinesl projektu řadu nových možností spolupráce.

Přes deset týmů prezentovalo na finále soutěže své projekty v pražském Centru architektury a městského plánování. „Dnes žijeme s daty, klíčová jsou i v rámci plánování a rozvoje města. Aby bylo plánování města v souladu s tím, co jeho obyvatelé chtějí či preferují, je nutná participace. Proto pracujeme na nástroji, díky kterému budou všichni o konkrétních plánech, ale i aktuálnímu stavu či právě preferencích lidí informováni, a který tak usnadní následnou komunikaci a rozhodování," řekl o vítězném projektu Vojtěch Tomas.

A v čem je řešení nové? „To, co jsme vymysleli, je v podstatě takové SimCity s reálnými daty o městě. V současné době městské instituce vyvíjejí, či si nechávají zpracovávat vizualizace individuálně. Tyto výstupy se ale nedají navzájem kombinovat; Metacity umožní získaná data propojit a zefektivnit vzájemnou komunikaci,“ uvedl vítězný tým.

Pro vývoj platformy využili členové vítězného projektu otevřená data, které město volně poskytuje všem, kdo o to mají zájem. Dalším cílem nástroje Metacity je přizpůsobení uživatelského rozhraní konkrétním cílovým skupinám, na jejichž detailní definici teď tým pracuje.

Na druhém místě se umístila mapová aplikace soul roots, s pomocí které budou lidé moci objevovat pražskou přírodu a napomoci tím zlepšování svého duševního zdraví. Třetí místo získala virtuální tabule Collboard pro distanční výuku ve školách. Učitel s její pomocí může na web vložit materiály, posílat odkazy nebo kreslit jednoduchou formou bez menu či registrací.

Soutěže se mohly účastnit týmy od dvou do pěti členů, jedinou podmínkou pro účastníky byl věk nad 18 let. Cílem bylo uskutečnit od fáze nápadu do funkčního prototypu projekt, který zlepší život Pražanů s ohledem na zdraví, životní prostředí, energetiku, bezpečnost a dopravu, vzdělávání a školství nebo zpracování a využití dat. V porotě zasedli zástupci ze soukromého i veřejného sektoru.

Vítězný tým převzal z rukou pražského primátora šek ve výši 50 000 Kč na podporu realizace svého vítězného nápadu.

Video představující projekt najdete zde.

Více o projektu Metacity a o dalších členech týmu najdete na stránkách projektu.

Více informací o hackathonu najdete zde

Foto, zdroj: Nakopni Prahu

 

Picture

 

Picture