Datum zveřejnění: 
5. 6. 2019
Centrum vozidel udržitelné mobility Fakulty strojní ČVUT ve spolupráci s TÜV SÜD Czech dokončilo počátkem letošního roku rozsáhlou modernizaci emisní laboratoře v Roztokách u Prahy. Dlouholetá spolupráce založená na sdílených technologiích, prostorech a odborných kapacitách, byla významně rozšířena v souvislosti s vývojem emisní legislativy o modernizaci emisní laboratoře, vybavené novým měřicím vybavením, dostatečnými zkušebními kapacitami a schopností technologické konverze na vozidla s různou úrovní elektrifikace pohonu.

Fakulta strojní mohla investici zafinancovat díky dobré spolupráci zúčastněných stran i daru Dr. Tomase Morela, prezidenta Gamma Technologies Inc., s jehož firmou, světovým leaderem v oboru simulací hnacích jednotek vozidel, fakulta dlouhodobě spolupracuje. Rozsáhlá modernizace válcové zkušebny a výstavba nové kondiciační haly začala v srpnu loňského roku.

Impulzem k modernizaci emisní laboratoře byla chybějící kapacita – kondiciační hala s konstantní teplotou pro legislativou požadované temperování vozidel před zkouškou. Další důvody, které stály za společnou investicí TÜV SÜD Czech a Fakulty strojní ČVUT, byly přístavba klima-komory pro zkoušky charakteristik chladnutí a teplotní stabilizace vozidla a zvětšení prostoru pro zkoušená vozidla a skladu přípravků pro zkušebnu motorů. V neposlední řadě se vyměnilo z prostředků TÜV SÜD Czech také měřicí zařízení pro analýzu emisí u válcové zkušebny, které přesluhovalo a již prakticky nevyhovovalo současným předpisům.

V modernizované emisní laboratoři se budou provádět mimo jiné měření emisí ve válcové zkušebně, měření spotřeby osobních vozidel a motocyklů, dlouhodobé zkoušky, ověřovací (před-sériové) zkoušky a validační testy pro RDE. Kromě toho slouží zkušebna k základnímu výzkumu tvorby částic a hledání kompromisu mezi jejich emisemi, účinností motoru a emisemi oxidů dusíku, což je rozhodující pro budoucí používání spalovacích motorů, pro něž neexistuje zatím vhodná, masivně použitelná náhrada.

Nová emisní laboratoř je výjimečná i díky tomu, že multifunkční prostor pro přípravu vozidel na zkoušku a kondiciaci může zahrnovat až 12 aut. Klimakomora je připravená pro dvě osobní auta s teplotou do +14°C a také zahrnuje zázemí pro zkušební tým RDE. Modernizovaná část laboratoře přitom nenarušuje původní záměr architekta ani estetiku budovy. Naopak, díky zástavbě v úrovni pod terénem je citlivě zakomponovaná do krajiny.

Informace o modernizaci válcové zkušebny a navýšení zkušební kapacity vzbudila zájem autoprůmyslu o spolupráci v oblasti CoP testů a dalších ověřovacích nebo vývojových zkoušek. Největší objem prací je plánovaný pro tuzemské výrobce automobilů, v budoucnu se očekává, že ji  využijí i partneři z ostatních států Evropské unie a univerzitních pracovišť. Fakulta strojní posílila důvěru partnerů získáním velkého projektu Národního centra kompetence Josefa Božka pro pozemní dopravní prostředky, jehož se účastní 30 partnerů z oblasti silničních a kolejových vozidel i traktorů, a to včetně TÜV SÜD Czech.

Picture

Picture

Picture

Picture

Picture

Picture