
„Na letošní sezonu jsme se oproti jiným nijak speciálně nepřipravovali. Jako každý rok se snažíme dát formuli maximum energie a úsilí, abychom dosáhli co nejlepších výsledků. Výroba a závody samozřejmě byly ovlivněny nebo zpožděny pandemií a aktuálními opatřeními, ale jinak se velké změny neděly,“ říká Jaromír Šolc, vedoucí týmu CTU CarTech.
V týmu je okolo třiceti studentů a všichni měli možnost podílet se na vývoji, výrobě i testování. Zatímco vývoji se mohli věnovat z domova, k výrobě a testování už se dostali jen ti, kteří dokázali pravidelně navštěvovat dílnu. „Kdo bydlí daleko nebo dokonce v zahraničí a nemá v Praze ubytování, ten připravoval například statické disciplíny. Když to upřesním, tak asi jedna třetina lidí docházela na dílnu pravidelně, druhá nepravidelně a třetí minimálně,“ dodává Jaromír Šolc.
FS.13 má nový systém předního odpružení, který umožňuje nezávislé nastavení pružení i tlumení klopných momentů a vertikálních sil. Za použití topologické optimalizace a technologie sintrování slitiny hliníku tým navrhl a vyrobil sloupek řízení. Studenti připravili uhlíková kola druhé generace, použili o 2 palce menší 16“ pneumatiky, a to vše přichycené na odlehčené kolové soustavě s centrální maticí.
V oblasti aerodynamiky zoptimalizovali aktivní difuzor pro odsávání vzduchu z pod formule, vyvinuli nové sidepody plynule napojené na podlahy a došlo i na úpravy endplatů předního křídla. U motoru studenti započali dlouhodobý vývoj olejové nádoby, výfukových svodů, lepší validace na motorové brzdě a připravili elektronickou škrticí klapku. V oblasti elektroniky došlo k zefektivnění vedení a návrhu svazků nebo bezdrátového sběru dat.
Po loňské online verzi se tým zase zúčastní soutěží „naživo“. Nejprve v Mostě, pak v Maďarsku, Chorvatsku a Itálii. „Loňská online verze soutěže nám poměrně sedla a získali jsme krásné 4. místo, kterým jsme navázali na úspěšnou sezonu s FS.11, ve které jsme získali třetí místo v Itálii a první v Čechách. Takže i letos máme ambice poměrně vysoké. Uvidíme, jak se nám je podaří naplnit a jestli se na závodech něco nepokazí. Věříme, že i letos budeme stát na stupních vítězů,“ konstatoval Jaromír Šolc.
Termíny soutěží, na které se letos přihlásil tým Fakulty strojní ČVUT:
26. až 1. 8. 2021 Most
7. až 11. 8. 2021 Maďarsko Hungaroring
26. až 29. 8. 2021 Chorvatsko
27. až 1. 10. 2021 Itálie
Více informací o týmu CTU CarTech z Fakulty strojní najdete zde.
Více informací o závodě Formula Student Czech Republic na Autodromu Most najdete zde.