Datum zveřejnění: 
29. 7. 2021
Letošní studentská formule týmu z Fakulty strojní ČVUT v Praze je v pořadí již třináctá. Každým rokem předvádí studenti nový vůz na několika soutěžích. Nejde jen o závodění na čas. Přísná komise odborníků hodnotí mnoho technických i ekonomických hledisek a nechybí silná mezinárodní konkurence. O tomto víkendu můžete držet palce, protože je čeká start na závodě Formula Student Czech Republic.

„Na letošní sezonu jsme se oproti jiným nijak speciálně nepřipravovali. Jako každý rok se snažíme dát formuli maximum energie a úsilí, abychom dosáhli co nejlepších výsledků. Výroba a závody samozřejmě byly ovlivněny nebo zpožděny pandemií a aktuálními opatřeními, ale jinak se velké změny neděly,“ říká Jaromír Šolc, vedoucí týmu CTU CarTech.

V týmu je okolo třiceti studentů a všichni měli možnost podílet se na vývoji, výrobě i testování. Zatímco vývoji se mohli věnovat z domova, k výrobě a testování už se dostali jen ti, kteří dokázali pravidelně navštěvovat dílnu. „Kdo bydlí daleko nebo dokonce v zahraničí a nemá v Praze ubytování, ten připravoval například statické disciplíny. Když to upřesním, tak asi jedna třetina lidí docházela na dílnu pravidelně, druhá nepravidelně a třetí minimálně,“ dodává Jaromír Šolc.

FS.13 má nový systém předního odpružení, který umožňuje nezávislé nastavení pružení i tlumení klopných momentů a vertikálních sil. Za použití topologické optimalizace a technologie sintrování slitiny hliníku tým navrhl a vyrobil sloupek řízení. Studenti připravili uhlíková kola druhé generace, použili o 2 palce menší 16“ pneumatiky, a to vše přichycené na odlehčené kolové soustavě s centrální maticí.

V oblasti aerodynamiky zoptimalizovali aktivní difuzor pro odsávání vzduchu z pod formule, vyvinuli nové sidepody plynule napojené na podlahy a došlo i na úpravy endplatů předního křídla. U motoru studenti započali dlouhodobý vývoj olejové nádoby, výfukových svodů, lepší validace na motorové brzdě a připravili elektronickou škrticí klapku. V oblasti elektroniky došlo k zefektivnění vedení a návrhu svazků nebo bezdrátového sběru dat.

Po loňské online verzi se tým zase zúčastní soutěží „naživo“. Nejprve v Mostě, pak v Maďarsku, Chorvatsku a Itálii. „Loňská online verze soutěže nám poměrně sedla a získali jsme krásné 4. místo, kterým jsme navázali na úspěšnou sezonu s FS.11, ve které jsme získali třetí místo v Itálii a první v Čechách. Takže i letos máme ambice poměrně vysoké. Uvidíme, jak se nám je podaří naplnit a jestli se na závodech něco nepokazí. Věříme, že i letos budeme stát na stupních vítězů,“ konstatoval Jaromír Šolc.  

Termíny soutěží, na které se letos přihlásil tým Fakulty strojní ČVUT:

26. až 1. 8. 2021 Most

7. až 11. 8. 2021 Maďarsko Hungaroring

26. až 29. 8. 2021 Chorvatsko

27. až 1. 10. 2021 Itálie

Více informací o týmu CTU CarTech z Fakulty strojní najdete zde.

Více informací o závodě Formula Student Czech Republic na Autodromu Most najdete zde.  

Picture

Picture