Datum zveřejnění: 
10. 7. 2025
Po loňském triumfu opět pronikli mezi absolutní světovou špičku a sahali znovu po vítězství. Studenti Fakulty elektrotechnické ČVUT získali druhé místo v prestižní mezinárodní soutěži ACC Self-Driving Car Student Competition 2025, která se konala 9. července v americkém Denveru. Podle zadání musely studentské týmy navrhnout a realizovat autonomní taxislužbu, která v reálném čase naplánuje trasy, obslouží zákazníky, a přitom bude respektovat dopravní pravidla a překážky na trati.

Tým 2 Fast 2 Driverless, složený ze studentů programu Kybernetika a robotika z Fakulty elektrotechnické ČVUT v Praze, postoupil mezi osm nejlepších z více než šedesáti univerzit a ve finále nestačil jen těsně na tým z York University v kanadském Torontu. Na třetím místě skončil tým z Národní polytechnické univerzity Arménie. Z celkových 12 týmů vybraných do závěrečného kola se jich kvůli problémům s vízy zúčastnilo pouze 8. Mezi těmi, kdo do Denveru nedorazili, byla například čínská Tsinghua University. Favorizovaný tým z amerického Massachusetts Institute of Technology (MIT) pak překvapivě neprošel přes první semifinálovou jízdu.

Tým FEL ČVUT si vedl skvěle už v kvalifikační i semifinálové fázi soutěže, ve kterých obsadil první místo. Ve finále, kam postoupily nejlepší tři týmy, studenty z Prahy o vítězství ve finále připravila jediná chyba – sražená značka znamenala opakování jízdy a ztrátu cenného času. Rozdíl mezi prvním a druhým místem činil pouhá 4 procenta bodového hodnocení. „Samozřejmě jsme chtěli vítězství obhájit a chybělo opravdu málo. Nakonec rozhodla jedna malá chyba – kvůli ní jsme nestihli dokončit jednu z plánovaných jízd,“ říká vedoucí týmu doc. Tomáš Haniš z katedry řídicí techniky FEL ČVUT. „I tak si naši studenti zaslouží maximální respekt – odvedli skvělou práci jak během třech měsíců přípravy, tak i během samotného finále v Denveru. Celý systém byl technicky výborně připravený.“

Zadání letošního ročníku bylo oproti tomu loňskému výrazně náročnější: týmy měly navrhnout a nasadit systém pro autonomní taxislužbu. Vozidla v měřítku 1:10 se musela v omezeném čase autonomně pohybovat po modelu města, plánovat trasy mezi nástupními a výstupními body, rozpoznávat dopravní značky, semafory a reagovat na překážky – včetně pohybujících se objektů.

Systém autonomních vozidel běžel na výkonném počítači NVIDIA Jetson AGX Orin a využíval pokročilé algoritmy strojového učení pro detekci dopravních prvků a plánování trajektorie. Klíčovými výhodami byla fúze senzorických dat, robustní řízení dynamiky vozu a vysoká míra autonomie bez potřeby externího výpočetního serveru. Studenti při přípravě museli implementovat funkce jako fúze dat jednotlivých senzorů vozu, návrh řízení dynamiky vozu a vedení po trati, plánování trajektorie a systémy zpracování obrazu pro detekci překážek, semaforů a dopravního značení.

Soutěž probíhala na standardizovaném modelu města, který si studenti fyzicky přenesli i do učebny FEL na Karlově náměstí v měřítku jedna ku jedné. Současně využívali i digitální dvojče, se kterým mohli v bezpečném virtuálním prostředí ladit algoritmy k dokonalosti ještě před nasazením na reálný model. Tým tvořili Kateřina Hobzová, Jakub Macar, Otakar Kodytek, Jan Kohout, Martin Jeřábek, Ondřej Kuban a doktorand Jan Švancar (kapitán).

Loňské vítězství v soutěži přineslo FEL ČVUT nejen prestiž, ale i přístup k výukovým materiálům a simulátorům. Díky tomu se rozvinuly i další studentské projekty. Letos sice tým obměnil polovinu členů, ale zkušenosti předali „veteráni“ – právě Jan Švancar a tři z loňských finalistů. 

Na úspěchy v soutěži chtějí akademici z FEL ČVUT navázat i doma. „V příštím roce plánujeme v Praze uspořádat mezinárodní letní školu zaměřenou na autonomní systémy, kde studenti z celého světa získají zkušenosti s návrhem řídicích algoritmů, simulací i praktickým testováním na fyzických modelech vozidel,“ přibližuje plány doc. Tomáš Haniš. Přípravy zatím zbrzdila omezená dostupnost vhodné hardwarové platformy, tým však pracuje na vlastním řešení, které umožní kvalitní výuku i mimo soutěžní prostředí.

O soutěži 2025 ACC Self-Driving Car Student Competition
The ACC Self-Driving Car Student Competition je prestižní mezinárodní soutěž, která probíhala v rámci konference American Control Conference (ACC). Letos se konala od 7. do 9. července 2025 v Denveru (Colorado, USA). Úkolem studentských týmů bylo navrhnout, sestavit a demonstrovat schopnosti autonomního vozidla – letos v roli autonomně řízeného taxíku. Vozidlo musí obsloužit co nejvíce zákazníků během omezeného časového úseku. Týmy plánují trasy mezi body nástupu a výstupu, reagují na dopravní situace, dodržují pravidla silničního provozu a na základě jízdy získávají hodnocení a „zisk“. Cílem je během několika jízd vydělat co nejvíce virtuálních peněz.

 

Fotografie z přípravy týmu FEL ČVUT a ze soutěže v Denveru jsou dostupné prostřednictvím odkazu https://drive.google.com/drive/folders/1yA7OMAXtH7JkCRwXSfDM0A3GzWusUgGj?usp=sharing