Datum zveřejnění: 
30. 6. 2025
Po loňském suverénním vítězství se studentský tým z Fakulty elektrotechnické ČVUT znovu probojoval mezi nejlepší v soutěži 2025 American Control Conference Self-Driving Car Student Competition. Letos se finále koná 9. července v americkém Denveru a zadání je komplexnější než kdy dřív – týmy musí navrhnout a realizovat autonomní taxislužbu, která v reálném čase naplánuje trasy, obslouží zákazníky, a přitom bude respektovat dopravní pravidla a překážky na trati.

Tým s názvem 2 Fast 2 Driverless, složený výhradně ze studentů programu Kybernetika a robotika FEL ČVUT, postoupil mezi 12 nejlepších z více než 60 přihlášených univerzit. V Denveru se utká se soupeři z věhlasných univerzit, například Massachusetts Institute of Technology (MIT), čínské Tsinghua University nebo z University of Ottawa, kde systém QCar vznikl.

Cílem soutěže je vyvinout řídicí systém autonomního vozu, který by zadanou trasu zvládl projet bez jakýchkoliv vnějších zásahů, a současně přepravil maximum zákazníků taxislužby. Mezi další kritéria hodnocení však patří i bezpečnost jízdy a včasné reakce na dopravní značení; na trase jsou totiž umístěny i semafory a značky.

Studenti tak museli implementovat funkce jako fúze dat jednotlivých senzorů vozu, návrh řízení dynamiky vozu a vedení po trati, plánování trajektorie a systémy zpracování obrazu pro detekci překážek, semaforů a dopravního značení. Samotná implementace systému pak probíhala na platformě vozidla zmenšeného v měřítku 1:10.

„Zadání je letos výrazně náročnější než loni. Přibyly dynamické překážky, složitější rozhodování při plánování tras i nutnost rozpoznávat semafory a značky v měnících se světelných podmínkách,“ říká vedoucí týmu doc. Tomáš Haniš z katedry řídicí techniky FEL ČVUT. „Díky nové verzi modelu vozidla s výkonnější jednotkou NVIDIA Jetson AGX Orin ale můžeme zpracovávat obrazové vstupy přímo na palubě vozidla, což nám umožňuje rozšířit funkce a reagovat rychleji.“

Soutěž probíhá na standardizovaném modelu města, který si studenti fyzicky přenesli i do učebny FEL na pražském Karlově náměstí v měřítku jedna ku jedné. Současně využívají i digitální dvojče, se kterým mohli v bezpečném virtuálním prostředí ladit algoritmy k dokonalosti ještě před nasazením na reálný model. Samotný tým tvoří Kateřina Hobzová, Jakub Macar, Otakar Kodytek, Jan Kohout, Martin Jeřábek,  Ondřej Kuban a doktorand Jan Švancar, který působí jako kapitán. Každou oblast řízení, plánování i vizuální percepci máme pokrytou dvojicí studentů, aby mohli spolupracovat i zastupovat se, doplňuje Haniš.

Loňské vítězství v soutěži přineslo FEL nejen prestiž, ale i přístup k výukovým materiálům a simulátorům. Díky tomu se rozvinuly i další studentské projekty. Letos sice tým obměnil polovinu členů, ale zkušenosti předali „veteráni“ – právě Jan Švancar a tři z loňských finalistů.

O soutěži 2025 ACC Self-Driving Car Student Competition

The ACC Self-Driving Car Student Competition je prestižní mezinárodní soutěž, která probíhá v rámci konference American Control Conference (ACC). Letos se koná od 8. do 10. července 2025 v Denveru (Colorado, USA). Úkolem studentských týmů je navrhnout, sestavit a demonstrovat schopnosti autonomního vozidla – letos v roli autonomně řízeného taxíku. Vozidlo musí obsloužit co nejvíce zákazníků během omezeného časového úseku. Týmy plánují trasy mezi body nástupu a výstupu, reagují na dopravní situace, dodržují pravidla silničního provozu a na základě jízdy získávají hodnocení a „zisk“. Cílem je během několika jízd vydělat co nejvíce virtuálních peněz.

https://www.quanser.com/winners/2025-american-control-conference-self-driving-car-student-competition/

Účast na soutěži studentského týmu FEL ČVUT podpořila společnost Valeo.