Datum zveřejnění: 
28. 11. 2024
Evropský výrobní průmysl v současnosti čelí mnoha výzvám: rostoucí mezinárodní konkurenci, politickému napětí, nedostatku materiálů nebo nepředvídatelným přírodním událostem. Tyto faktory odhalily slabiny tradičních a do určité míry rigidních dodavatelských řetězců. Schopnost flexibilně se přizpůsobit změnám se stává rozhodujícím faktorem úspěchu pro výrobce a dodavatele. Nový evropský výzkumný projekt RAASCEMAN se zaměřuje na tyto výzvy a zkoumá, jak mohou být dodavatelské řetězce přizpůsobitelné a odolné vůči narušením. Za Českou republiku se do projektu zapojují Český institut informatiky, robotiky a kybernetiky ČVUT v Praze a jeho dlouholetý průmyslový partner, Continental Automotive Česká republika se sídlem v Brandýse nad Labem.

Jedním z řešení je princip „Výroba jako služba“ (z anglického Manufacturing as a Service – „MaaS“). Koncept distribuovaných výrobních služeb prostřednictvím digitálních platforem nebo sítí nabízí možnost rychle a dynamicky kompenzovat selhání v dodavatelském řetězci, čímž se minimalizuje dopad narušení výroby. RAASCEMAN (zkratka projektu pro „Resilient and Adaptive Supply Chains for Capability-based Manufacturing as a Service Networks“) spojuje devět partnerů ze šesti zemí: Německé výzkumné centrum pro umělou inteligenci DFKI (koordinátor projektu z Německa), Flanders Make (Belgie), Laboratoř výrobních systémů a automatizace Univerzity Patras LMS Patras (Řecko),  Komisariat pro atomovou energii a alternativní energie CEA (Francie), Český institut informatiky, robotiky a kybernetiky ČVUT v Praze CIIRC ČVUT (Česká republika), Univerzitu Kaiserslautern-Landau RPTU (Německo) a Netcompany Intrasoft (Lucembursko) se dvěma průmyslovými partnery, Continental Automotive Česká republika a belgickou firmou ASKA Bike. Projekt bude financován Evropskou komisí s celkovou částkou 4,6 milionu eur na příští tři roky.

RAASCEMAN bude vyvíjet inovativní nástroje, které využívají data z dodavatelského řetězce v reálném čase k analýze možných narušení a kvantifikaci jejich dopadů. Pokud je například zjištěno hrozící selhání dodavatele, RAASCEMAN umožní firmám najít alternativní výrobní partnery prostřednictvím sítě poskytovatelů MaaS. Speciálně vyvinutý systém vyhodnotí spolehlivost dodavatelů v síti a ověří proveditelnost jejich nabídek. Na základě těchto informací získají firmy dobře podložená a realizovatelná doporučení k opatřením pro bezproblémovou výměnu selhávajících výrobních dílů. Úprava výrobních plánů je podporována umělou inteligencí, která zajišťuje kontinuitu výroby. Kromě toho nástroje RAASCEMAN pomohou firmám vytvářet digitální dvojčata jejich výroby a zavádět pokročilou infrastrukturu pro výměnu dat. Tím významně přispějí k flexibilitě a odolnosti moderních výrobních procesů.

„Možnosti a přínosy technologie RAASCEMAN budou demonstrovány v naší síti partnerských testovacích zařízení. To lépe vysvětlí použití technologie na technické i ekonomické úrovni a usnadní její přenos do reálných průmyslových prostředí,“ vysvětluje Achim Wagner, koordinátor RAASCEMAN a zástupce vedoucího výzkumného oddělení Inovativní výrobní systémy z DFKI v Kaiserslauternu. „Vertikální integrace softwarových systémů a umělé inteligence je obzvláště slibná – od variabilní definice produktů a flexibilní parametrizace a řízení strojů až po odolné dodavatelské sítě a optimalizaci továren.“

RAASCEMAN úzce spolupracuje s evropským projektem RICAIP (Výzkumné a inovační centrum pro pokročilou průmyslovou výrobu), které koordinuje CIIRC ČVUT, a využívá výzkumnou infrastrukturu, která zde byla vytvořena. RICAIP a další národní projekty již vyvinuly koncepty a konkrétní aplikace pro distribuované průmyslové výrobní systémy. RAASCEMAN rozšíří tato řešení o schopnost reagovat na nepředvídatelná narušení. Síť testbedů vytvořených v RICAIP, konkrétně v Praze, Kaiserslauternu a Saarbrückenu, bude také použita pro testování případů použití a demonstračních scénářů.

RAASCEMAN bude testovat svá ambiciózní řešení ve dvou průmyslových aplikacích: v automobilovém sektoru a v cyklistickém průmyslu. S pomocí pěti pilotních zařízení – experimentálních testovacích prostředí poskytnutých DFKI, Flanders Make, CIIRC ČVUT a RPTU – rozmístěných po celé Evropě bude projekt demonstrovat praktickou implementaci decentralizované MaaS sítě.

 „RAASCEMAN nám umožňuje rozšířit koncept distribuované výroby a výroby jako služby, který byl vytvořen v RICAIP, na síť dalších poskytovatelů výrobních služeb,“ zdůrazňuje Pavel Burget, ředitel RICAIP Testbed Praha v CIIRC ČVUT v Praze. „RAASCEMAN se nezaměřuje pouze na propojení experimentálních testovacích zařízení, ale zahrnuje také průmyslové partnery jako Continental a ASKA Bikes, aby právě oni ověřili koncept v reálném průmyslovém prostředí.“

Řešení RAASCEMAN umožní firmám flexibilně plánovat výrobu a optimalizovat výrobní procesy a alokaci zdrojů v reálném čase – i při měnících se logistických a výrobních podmínkách. To povede ke snížení transakčních nákladů, efektivnímu výběru vhodných dodavatelů a spolehlivému zajištění přístupu ke kritickým zdrojům. Současně technologie umožní rychlou reakci na změnu tržních podmínek nebo požadavků zákazníků. Výsledkem bude minimalizace výrobních zpoždění a zamezení ztrátám prodeje.

 „Motivace globálního hráče, jako jsme my, je zcela jasná: řízení dodavatelského řetězce a složitost našeho výrobního procesu musí být do budoucna plně automatizováno, aby se předešlo jakýmkoli problémům, které by mohly mít dopad na naše zákazníky,“ říká Jakub Hamerník, vedoucí oddělení Smart Automation, Continental Automotive Česká republika. „Navíc tento projekt vnímáme jako skvělou příležitost pro náš tým, jak zvýšit naše kompetence v různých oblastech aktivit Průmyslu 4.0, jako je řízení projektů, návrh systémů, hodnocení rizik a další. Hledáme silné partnerství v konsorciu RAASCEMAN, které jsme připraveni také plně podpořit naším nasazením.“

Aby se snížila kritická závislost na jednom dodavateli, budou mít firmy možnost flexibilně plnit malé objednávky nebo využívat repasované komponenty. Ve spolupráci s ASKA Bikes bude vyvinut a testován scénář pro ověření použití nových technologií, jako jsou datové místnosti a digitální produktové pasy, a to v reálných podmínkách pro efektivní výměnu informací.

„Projekt RAASCEMAN může být vynikající příležitostí pro malé firmy, jako je ASKA, protože výroba jako služba nabízí přístup k pokročilým výrobním technologiím a procesům bez nutnosti velkých investic,“ vysvětluje Sam Van Neck z ASKA Bikes. „Pro nás v cyklistickém průmyslu to znamená, že můžeme outsourcovat naše výrobní potřeby na specializované poskytovatele v Evropě, a zaměřit se tak na klíčové činnosti, jako je vývoj produktů, inženýrství a prodej.“

RAASCEMAN si klade za cíl udržitelně optimalizovat návrh a řízení dodavatelských řetězců. Použití těchto modelů může mít pozitivní účinky také na udržitelnost a podporu cirkulární ekonomiky ve výrobním ekosystému. RAASCEMAN tak vytváří základ pro odolnější, flexibilnější a ekologičtější budoucnost evropského průmyslu.