Datum zveřejnění: 
30. 7. 2024
Jak zlepšit orientaci v online prostoru v době umělé inteligence? To byla hlavní výzva pro 30 středoškoláků na Letní škole na FIT ČVUT – S umělou inteligencí v online prostoru, pořádané neziskovou iniciativou AI dětem a Fakultou informačních technologií ČVUT v Praze (FIT ČVUT). Účastníci v šesti týmech vytvořili projekty zaměřené na témata, jako jsou detekce dezinformací v médiích, studijní příprava středoškoláků, učení se pomocí vlastních chyb, omezení času stráveného sledováním sociálních sítí, ochrana proti nástrahám v online prostoru nebo osvěta před kyberútoky. Akce se konala ve dnech 22.–26. července 2024.

Program Letní školy AI kombinoval přednášky, zkoušení různých AI nástrojů, úvod do strojového učení, ale i právní otázky využívání AI. Účastníci zkoumali, jak nás může AI ošálit a jak se tomu bránit. Nabyté znalosti studenti následně využili při týmové práci na projektech, jejichž cílem bylo propojit AI se světem informací a navrhnout miniaplikaci, chatbota nebo jiný nástroj využívající AI, který přispěje ke kultivaci informačního prostředí na internetu.

A s jakými nápady přišli? První tým navrhl nástroj Factify pro detekování dezinformací prostřednictvím webu propojeného s ChatGTP. Druhý tým vymyslel aplikaci StudAmigo – AI asistenta, který na míru navrhne studijní plán pomocí AI. Třetí tým navrhl aplikaci ScrollShield na eliminování času stráveného scrollováním na sociálních sítích, která dokáže personifikovaně pomocí AI doporučovat náhradní online i offline aktivity. Čtvrtý tým vyvinul aplikaci Kyberedu, která má za cíl vzdělávat v oblasti kyberbezpečnosti a obsahuje úvodní test a následně lekce na různá témata, např. druhy kyber útoků a jak se jim bránit. Pátý tým navrhl aplikaci Text Depth k ověřování informací na internetu k zadanému tématu ze všech možných zdrojů. Šestý tým vyvinul webovou aplikaci MissCorrect určenou pro studenty 2. stupně ZŠ a SŠ zaměřenou na učení se z vlastních chyb a jejich oprav pomocí AI. 

„Letní škola je skvělou příležitostí pro středoškoláky, aby se seznámili s novými technologiemi a možnostmi dnešní AI. Potěšil nás velký zájem účastníků a jejich schopnost rychle se orientovat v probíraných tématech. Bylo zajímavé sledovat, jak přicházejí s inovativními a praktickými řešeními,“ řekla Mgr. Bára Karpíšková, lektorka letní školy AI. „Účastníci ukázali nejen technické dovednosti, ale také kreativitu a schopnost pracovat v týmu. Je skvělé vidět, jaké nápady dokážou přinést,“ dodává Mgr. Tomáš Titěra, lektor letní školy AI.

Na projektech pracovali studenti v týmech metodou Design Sprintu, původně vyvinutou společností Google, která umožňuje testovat a rozvíjet inovativní nápady během pouhých pěti dnů. Výsledkem jsou funkční prototypy, které jsou technicky proveditelné, ekonomicky životaschopné a žádoucí pro uživatele.

Během letní školy účastníci mohli nahlédnout také do Laboratoře inteligentních vestavných systémů, kde studenti i akademici FIT ČVUT integrují AI s vestavnými systémy, a mohli se tak seznámit a vyzkoušet si práci s humanoidními roboty. Druhou laboratoří, kterou na FIT ČVUT navštívili, byla Laboratoř robotických agentů, jež se zaměřuje na inteligentní rozhodování robotů, kteří působí a konají v rámci společenství robotů.

Picture