16. 10. 2023
IBM Quantum Hub Qiskit Hackathon se konal 8.-10. srpna 2023 na National Taiwan University (NTU) za účasti přibližně 70 účastníků z NTU, Yonsei University (Korea), Keio University (Japonsko), Českého vysokého učení technického v Praze (ČVUT) a dalších akademických i neakademických institucí z Tchaj-wanu v rámci snahy o vytvoření regionální komunity odborníků na kvantové výpočty. ČVUT reprezentoval Aurél Gábris, Ph.D. z Fakulty jaderné a fyzikálně inženýrské (FJFI), který během hackathonu působil také jako mentor týmů, a šest studentů z FJFI a Fakulty informačních technologií (FIT).

Během třídenní akce pracovalo 70 účastníků, rozdělených do 14 týmů odrážejících geografickou a profesní rozmanitost, na řešení problémů z oblastí navržených mentory pomocí kvantových počítačů a knihovny Qiskit programovacího jazyka Python. Porota složená z místních i mezinárodních odborníků udělila Elišce Krátké (FIT) a jejímu týmu druhou cenu v hodnotě 15 000 NTD, zatímco Artem Kandaurov (FJFI), Michael Wagner (FIT) a Marek Bína (FIT) a jejich týmy získali oborové ceny, každou v hodnotě 10 000 NTD. První cenu a cenu průmyslu získaly týmy složené z účastníků z Keio, Yonsei, NTU a dalších institucí z Tchaj-wanu.

"Kvantové výpočty vyžadují radikálně odlišné myšlení, než na jaké je většina lidí zvyklá. Při řešení těchto problémů studenti prokázali úžasnou zručnost a kreativitu při aplikaci metod kvantového zpracování informace," řekl Ing. Ivo Petr, Ph.D. z Katedry aplikované matematiky FIT, garant a lektor předmětu "Kvantové algoritmy a programování", pod jehož vedením se všech šest studentů seznamovalo s kvantovými algoritmy a knihovnou Qiskit. Ačkoli je kvantová výpočetní technika stále ještě v relativně raném stádiu vývoje, její převratný potenciál z ní činí důležitou a strategickou technologii uznávanou po celém světě. ČVUT reaguje na potřebu odborníků v tomto novém oboru tím, že ve spolupráci mezi FJFI, FIT a Fakultou elektrotechnickou (FEL) otevře nový celoškolský magisterský studijní program Kvantová informatika, který staví na stávajících znalostech v oblasti výzkumu a vzdělávání i na studentských talentech všech tří fakult. Díky napojení na projekt DigiQ podporovaný EU, podobně jako program Kvantové technologie na FJFI, bude Kvantová informatika také součásti celoevropského iniciativy o vybudování kvantově informatického vzdělávacího ekosystému.

Účast na NTU Qiskit Hackathonu a návštěva Tchaj-wanu je krokem k navázání kontaktů s partnery v regionu. Jde o jeden z výsledků březnové a červnové návštěvy delegace vrcholných vládních představitelů vedené předsedkyní Poslanecké sněmovny Markétou Pekarovou-Adamovou, místopředsedou vlády pro digitalizaci a ministrem pro místní rozvoj Ivanem Bartošem a zástupci Svazu průmyslu a dopravy ČR. "Vidíme velký potenciál v rozšíření spolupráce v oblasti kvantových technologií o partnery na Tchaj-wanu, v Japonsku a Koreji, kteří ovládají technologické základy, na nichž stojí druhá kvantová revoluce, a hledají mezinárodní partnery se silným výzkumem v oblasti fundamentálních věd, jako je tomu v České republice," říká prof. Igor Jex z katedry fyziky FJFI, který je koordinátorem aktivit v oblasti kvantových technologií na ČVUT, vede projekt návrhu, přípravy a akreditace magisterského studijního programu Kvantová informatika a koordinuje realizaci národní kvantové komunikační infrastruktury v rámci celoevropského projektu EuroQCI.

Picture