Datum zveřejnění: 
18. 5. 2023
Jubilejní monopost studentské formule CTU CarTech FS.15, byl slavnostně představen v nejvýznamnějším místě českého automobilového průmyslu, ve Škoda Muzeu v Mladé Boleslavi. V pondělí 15. května 2023 provázel odpoledním programem protagonisty a hosty populární komentátor Formule 1, Števo Eisele. S hlubokou znalostí tématu seznámil auditorium s principy a tradicí mezinárodní soutěže Formula Student.

V úvodu upozornil na vystavené unikátní monoposty Fakulty strojní ČVUT v Praze, od druhého nejstaršího FS.02 až po loňský monopost, který se proslavil jako první hybridní studentská formule na světě. Následovala pak slova uznání za výsledky, kterých tým po celých patnáct let dosahuje a to při náročném studiu Fakulty strojní. Další chvíle patřily čestným hostům. Jako první vystoupil Ing. Martin Hrdlička, Ph.D., vedoucí vývoje podvozku a agregátu Škoda Auto, pak Ing. Radek Tichánek, Ph.D., akademický pracovník jako advisor týmu a také doc. Ing. Jan Řezníček, CSc., jako bývalý proděkan pro pedagogickou činnost. Všichni, i když s různými úhly pohledu, nešetřili chválou a uváděli hodně argumentů pro ocenění cílevědomé aktivity členů týmu, kterou později, po absolutoriu, výborně zhodnotí v profesní kariéře jako jejich předchůdci.

V druhé části programu proběhlo představení nové formule. Po dramatickém odhalení dosud utajovaného monopostu představili FS.15. Kapitán týmu Martin Štarman ve svém proslovu zhodnotil patnáctiletou práci předchůdců i současných kolegů. Letošní monopost označil jako důležitý milník týmu CTU CarTech a v závěru poděkoval všem klukům i holkám za práci a nesmírné úsilí, které vynaložili v celé historii až po úspěchy posledních let. Pak předal slovo technickému vedoucímu týmu, Filipu Klierovi. Filip detailně popsal konstrukci letošní hybridní formule a uvedl hlavní rozdíly, které FS.15 posouvají na další vyšší úroveň.

Oproti loňské verzi se největší změny týkaly hybridního a spalovacího pohonu, aerodynamiky, kde došlo k velkému zvýšení přítlačné síly, snížení hmotnosti o 12 kg, zkrácení šasi o 60 mm a možnost pilota měnit za jízdy tuhost odpružení zadní nápravy. Neméně důležitými změnami bylo vylepšení SW pro elektromotory, lepší chlazení vlastní baterie, nové těhlice zhotovené přesným litím, lehčí karbonová kola, spojka i sloupek řízení a elektro pneumatické řazení.

Časté potlesky byly upřímně dlouhé. Vyjadřovaly ocenění řečníků i členů studentského týmu a přesvědčení, že patnáctá formule bude opět patřit mezi nejlepší v Evropě. První mezinárodní soutěž proběhne v druhém týdnu července a všichni příznivci motorů na Fakultě strojní ČVUT v Praze jim už teď drží palce.

Picture

Picture

Picture

Picture

Picture

Picture