Seznam vítězů
- místo (60 000 Kč) – tým Shimando (Fakulta elektrotechnická ČVUT)
- místo (30 000 Kč) – tým Greenhorns (Matematicko-fyzikální fakulta, Univerzita Karlova)
- místo (10 000 Kč) – tým Matfyzácká zmeska (Matematicko-fyzikální fakulta, Univerzita Karlova)
Na hokejového bookmakera jedině s algoritmy
Soutěžící měli za úkol navrhnout sázkařskou strategii s využitím strojového učení a zvítězit nad virtuálním hokejovým bookmakerem. Klíčová byla kvalifikační fáze soutěže, která předcházela finále a trvala necelý měsíc. Během tohoto období měli studenti k dispozici validační data, na kterých si vyzkoušeli vývoj prediktivních modelů. Na základě obdrženého zisku tak mohli zkoušet, která investiční strategie funguje nejlépe.
Nejlepší řešení? To nejjednodušší!
Ve finále obdržely týmy nová data. V tuto chvíli už se sázelo naostro. Během celodenního programovacího klání studenti dvakrát získali vhled do svých výsledků a srovnání s ostatními, takže mohli zvážit případnou změnu strategie. Tu vítěznou přiblížil kapitán Šimon Mandlík: „Strategií jsme měli celou řadu. Bylo fajn, že jsme měli jako kvalifikaci zadanou podobnou, ale ne úplně stejnou úlohu, na které jsme různá řešení mohli zkoušet. Nakonec se ale osvědčil princip Occamovy břitvy a jedno z nejjednodušších řešení se ve finále ukázalo jako nejlepší,“ uvedl Mandlík. „Byla to kombinace speciálního řazení týmů podle výkonnosti inspirovaného ELO systémem z šachů a také pečlivého studia způsobu, jak bookmaker vypisoval sázky,“ přiblížil kapitán nelehkou cestu k výhře.
Složení vítězného týmu Shimando bylo dáno seznámením během studia na FEL ČVUT. Kapitán Šimon Mandlík, který je absolventem OI a současným doktorandem na katedře počítačů, si do týmu přizval Václava Voráčka (absolventa OI, který studuje doktorát na univerzitě v německém Tübingenu), Vojtěcha Čermáka (absolventa MatFyzu a současného doktoranda katedry počítačů) a Martina Rektorise (magisterského studenta v programu KyR). V tom, jak naloží s výhrou 60 000 Kč, už mají jasno. „Budeme sázet pomocí našeho algoritmu na právě probíhající MS ve fotbale,“ prozradil s trochou nadsázky Mandlík.
Algotrading vědecky i v praxi
Zadání soutěže vytvořili výzkumníci skupiny Inteligentní datové analýzy (IDA) spolu s Qminers. Ti se věnují algoritmickému obchodování na burze (tzv. algotrading), takže si studenti v hackathonu mohli vyzkoušet principy, které se běžně aplikují v praxi. Sílící trend automatizovaného obchodování pomocí algoritmů strojového učení je podle organizátorů důvodem tak velké účasti studentů v soutěži. „Mám radost, že je o tuto programovací úlohu takový zájem. Téma je atraktivní jak pro výzkumníky, tak pro studenty, takže je dobře, že se k němu skrze soutěž dostanou,“ uvedl výzkumník Gustav Šír ze skupiny IDA, který spolu s kolegy Ondřejem Hubáčkem a Matejem Uhrínem stojí za vývojem herního systému.
„Organizace soutěže nám dává smysl, protože se potkáme s chytrými studenty, které můžeme nadchnout pro to, čemu se věnujeme,“ doplnila Martina Zátopková z Qminers. Na hackathonu si také pochvaluje přátelskou atmosféru, která po celý den panovala. „Za velmi povedenou považuju neformální část po skončení soutěže, kdy studenti mezi sebou sdíleli své zkušenosti a dojmy. Pro mladé lidi je networking moc důležitý a jsem ráda, že jsme ho studentům zprostředkovali,“ shrnuje přínos akce jeho organizátorka.
Letos se konal již druhý ročník Qminers Quant Hackathonu. V organizaci plánují obě strany pokračovat i v následujících letech. Více informací najdou studenti na Qminers Quant Hackathon 2022 (cvut.cz).