Datum zveřejnění: 
10. 11. 2021
Jako jedno z největších výzkumných a vývojových partnerství veřejného a soukromého sektoru v Evropě, které bylo podepsáno 14. října 2016 mezi ČVUT v Praze a GE Aviation Czech (GEAC) s cílem společným úsilím vybudovat ekosystém pro letecké a kosmické technologie, 8. listopadu 2021 na Mezinárodním strojírenském veletrhu v Brně oznámilo, že Centrum leteckého a kosmického výzkumu na Fakultě strojní ČVUT v Praze a GEAC rozšiřují svoji spolupráci počínaje zkoumáním a testováním udržitelného leteckého paliva (Sustainable Aviation Fuel - SAF). Oznámení přichází v den 5. výročí partnerství veřejného a soukromého sektoru rozšiřujícího spolupráci ve výzkumu a vývoji leteckých a kosmických technologií.

Přijetí globálních ambicí společnosti GE snížit emise uhlíku a dosáhnout udržitelnější budoucnost leteckého průmyslu, což je také v rámci poslání ekosystému univerzity a průmyslu: ČVUT a GEAC zúročí své schopnosti, znalosti a odborné znalosti v oblasti leteckých a pokročilých inženýrských technologií a konstruování spolu s vybudovanou jedinečnou experimentální infrastrukturou zkušeben s cílem dokončit úspěšnou demonstraci vlastností motoru Catalyst s použitím schválené směsi SAF a nahrazením konvenčního leteckého paliva.

Motor Catalyst – první zcela nově navržený turbovrtulový motor, který vstoupil do segmentu obchodního a všeobecného letectví za více než 50 let – dokončil svůj první let letos 30. září a v současné době pokračuje na berlínském letišti ve své testovací kampani na létající zkušebně (přestavěné letadlo Beechcraft King Air na Flying Test Bed), který následně poletí na letiště Hradec Králové v České republice. Zde má ČVUT dvě ze svých čtyřech nejmodernějších pozemních zkušeben ekosystému a odtud bude ČVUT a GEAC dále operovat létající zkušebnu FTB.

Ekosystém spolupráce univerzity a průmyslu je budován v rámci Centra leteckého a kosmického výzkumu Fakulty strojní ČVUT založeného v listopadu 2016 pro řešení projektu OP VVV excelentního výzkumu Centra pokročilých leteckých technologií. V rámci tohoto Centra byla vybudována infrastruktura zkušeben leteckých motorů (čtyři pozemní – dynamometrická, jádrová, dvě vrtulové a experimentální letadlo létající zkušebny) spolu s další experimentální infastrukturou pro budoucí výrobní technologie pro letectví a kosmické systémy. V Centru je zaměstnáno 123 odborníků a 23 doktorandů, má vlastní zaškolený personál pro provozování zkušeben, a za svoji existenci přineslo Centrum již řadu výsledků (74 publikovaných a 65 podaných impaktovaných článků, 4 udělené a 9 podaných mezinárodních patentů, má stovky TB dat z experimentů, které jsou klíčové pro další výzkum). Důležitým rysem tohoto ekosystému je jeho udržitelná budoucnost založená mimo jiné na spolupráci s GEAC.

„ČVUT a GEAC plánují experimenty s novým turbovrtulovým motorem Catalyst s využitím SAF, protože dekarbonizace letectví je klíčovým tématem v rámci EU Green Deal a klíčovým cílem výzkumu a vývoje,“ řekl prof. Michael Valášek, děkan Fakulty strojní ČVUT v Praze. „Očekáváme, že do probíhající kampaně na létající zkušebně FTB přidáme významné výsledky a naměřená data dalším ověřováním kompatibility motoru Catalyst se SAF nyní i v budoucnu. Toto přispěje k naplnění cílů udržitelnosti našeho ekosystému.“

„Jsme tak hrdí na tuto spolupráci, která začala před pouhými 5 lety vytvořením ekosystému a vývojem metodologie preventivního monitorovacího systému pro turbovrtulové motory a poté dosáhla milníku prvního letu po tisících testovacích hodin v našich zkušebnách a nyní přispívá k vývoji udržitelného letectví budoucnosti,“ řekl Milan Šlapák, generální ředitel GE Aviation Czech. „Zkušebny na letišti Hradec Králové tak budou hostit od roku 2022 nové testy SAF, zatímco společný tým odborníků a inženýrů z GEAC a ČVUT již pro to zahájil přípravné práce na našem novém motoru Catalyst, který je skutečně připraven otevřít novou éru v segmentu všeobecného letectví.“.

Motor Catalyst, směřovaný pro řadu 850 – 1600 SHP, již nasbíral více než 2 600 hodin zkušebního provozu: zejména společné práce GEAC a ČVUT přispěly k 1 337 z těchto hodin a provedly 7 společných experimentů (dva ještě probíhají a 3 jsou naplánované), a při tom vygenerovaly přes 250 terabajtů dat.

GE Catalyst se vyznačuje nejlepším celkovým kompresním poměrem 16:1 v oboru a je schopen dosáhnout až o 20 procent nižší spotřeby paliva a také emisí CO2. Odborné znalosti GE, datované již od roku 2007, jak pro schvalovací postup, tak pro vývoj SAF umožní, aby všechny GE motory a partnerské motory GE dnes v provozu a i budoucí mohly plně používat ze 100 % palivo SAF, jakmile budou standardizovány a kvalifikovány průmyslem a úřady. To bude také přínosem pro spolupráci mezi GEAC a ČVUT a udržitelnost ekosystému.

Všechny fotografie z tiskové konference najdete zde.

Foto letounu, zdroj: GE Aviation 

Foto z tiskové konference, zdroj: Jiří Ryszawy

O události informovala tato média: zpravy.iDNES.cz, energy-hub.cz

Picture

Picture

Picture

Picture

Picture

Picture