Datum zveřejnění: 
27. 5. 2019
Městská protihluková clona je inovativní protihlukové opatření. Má výšku pouze 30 centimetrů nad temenem kolejnice, což z ní činí nejnižší protihlukové opatření svého druhu v Evropě, zároveň však zajišťuje útlum hluku od projíždějících tramvají v rozmezí od 3 do 5 decibelů. Vyvinuli ji odborníci z Fakulty stavební ČVUT v Praze, katedry železničních staveb, ve spolupráci se společností MONTSTAV CZ. Clona je vyrobena z recyklovaných materiálů – gumového granulátu – a konstrukčně byla navržena tak, aby ji bylo možné rychle odstranit. V Praze je zkušebně nainstalována na dvou úsecích tramvajových tratí. Cílem cvičného zásahu, který proběhl v pátek 24. května na tramvajové trati v Praze 4 – Braníku mezi stanicemi Pobřežní cesta a Přístaviště, bylo prakticky si vyzkoušet záchranu osoby zaklíněné mezi protihlukovou clonou a tramvajovým vozem. V závěru akce si HZS DPP také vyzkoušel různé techniky destrukce clony v reálném prostředí. Při akci se využívaly pouze prostředky, jimiž jsou standardně vybavena vozidla Hasičského záchranného sboru DPP. Cvičný zásah proběhl v rámci výluky tramvajové dopravy v úseku Dvorce – Sídliště Modřany, která se z důvodu pravidelné údržby a opravy tramvajové trati konala od večera 24. května do ukončení denního provozu v neděli 26. května 2019.

Městská protihluková clona se na trati v Braníku testovala přes tři roky, zkušební úsek byl zřízen v roce 2016. Odborníci z katedry železničních staveb Fakulty stavební zkušební úsek dlouhodobě sledovali. Na tramvajové trati proběhla opakovaná měření hluku za účelem zjištění akustické účinnosti. Měřením se potvrdil útlum hluku vlivem instalace clony o 3 až 5 dB a potvrdily se i další předpoklady týkající se trvanlivosti použitého inovativního materiálu.  Po úspěšném ověření vlastností clony se vědci z ČVUT rozhodli její demontáž využít k dalšímu experimentu. Místo ‚jednoduchého‘ rozebrání byla Hasičskému záchrannému sboru DPP nabídnuta možnost její destrukce v rámci cvičení s motivem záchrany zaklíněné osoby.

Důležitost rychlého zpřístupnění místa nehody potvrzují i hasiči z HZS DPP, kteří často vyjíždí ke kolizím na tramvajových tratích. Při vlastním cvičném zásahu si hasiči dokázali se clonou poradit za pár minut. S použitím páčidla dílec stěny jednoduše uvolnili a následně rozebrali část stěny, čímž získali dostatečný prostor pro vyproštění zaklíněné figuríny. V druhé fázi akce si pak hasiči vyzkoušeli i rozřezání clony řetězovou motorovou pilou, což se také ukázalo jako efektivní způsob překonání clony.

Už při vývoji clony se přitom kladl důraz na možnost jejího rychlého odstranění v případě potřeby. Možnost rychlého a snadného rozebrání clony, a tedy umožnění přístupu záchranné služby, či hasičů k zaklíněné osobě, byla kromě dobrých akustických vlastností jednou z priorit při řešení celého konceptu konstrukce clony. Speciální pojený gumový recyklát, z něhož je clona vyrobena, umožňuje rychlou destrukci například s pomocí řetězových nebo rozbrušovacích pil. Jelikož se clona v Braníku už během testování osvědčila, byla v roce 2018 zkušebně instalována 2. generace clony na další pražskou tramvajovou trať.

Na městskou protihlukovou clonu získala Fakulta stavební ČVUT společně se společností MONTSTAV CZ patentovou ochranu. Realizace projektu je jedním z dílčích výstupů projektu „Koncepty Fakulty stavební pro Prahu 2017“, který je spolufinancován Evropskou unií z operačního programu Praha - pól růstu.

Více informací na www.fsv.cvut.cz nebo na www.mphc.cz.

Picture

Picture

Picture

Picture