Datum zveřejnění: 
26. 10. 2025
Přesnější určení životnosti baterií do elektromobilů. Přesně to slibuje nový výzkum vědkyně z ČVUT. Podle ní tato klíčová informace a její zpřesnění ušetří nejenom peníze, ale i životní prostředí. A tato klíčová informace je ta, která zajímá hlavně majitel elektromobilu, ale i firmy, které tyto články poté vykupují.

Václav Vohlídal, redaktor

Skladiště jedné z českých firem, která se věnuje rozvozu potravin. Mají tu flotilu zhruba 300 elektromobilů, některé z nich už od roku 2020. Baterie u nich zatím neměnili.

Tomáš Doskočil, expert na standardizaci vozových parků, Rohlik.cz

Ale věřím, že nás to v budoucnu čeká, protože vlastně ty baterky běžně degradujou, takže uvidíme zhruba za rok, za rok a půl, jak se to vlastně u nás bude vyvíjet.

Václav Vohlídal, redaktor

I další provozovatelé velkých flotil, která Česká televize oslovila, uvádí, že s výměnou baterií počítají v cyklu nejméně pěti let. Právě baterie je na elektromobilech často to nejdražší, její cena se běžně pohybuje v desítkách procent hodnoty nového auta. Kdy přesně k výměně přistoupit, ale není jednoduché odhadnout. Podobných bateriových článků je v elektroautě hned několik desítek. Životnost každého z nich ale může být různá a určit tak, jak dlouho vydrží celá baterie, je obtížné.

Kateřina Nováková, FEL ČVUT v Praze

Kapacita baterií neklesá úplně lineárně. Je to proces. Teď na začátku je trošku rychlejší, pak je ten pokles hodně pomalý a pak je na konci zase strmý. A takové obecné pravidlo je, že tenhle bod je někde kolem 80 %. Někdy se ale stane, že tenhle prudší pokles je až později, což vypadá třeba tak, že klesá pomaleji a teprve až třeba tady při nějakých 60 % kapacity dochází k té změně poklesu životnosti.

Václav Vohlídal, redaktor

Právě Kateřina Nováková teď přišla s metodou, jak fázi života baterie určit přesněji i bez znalostí její historie. Využívá k tomu posílání signálů a měření odezvy baterie. Výsledkem je podobná křivka.

Kateřina Nováková, FEL ČVUT v Praze

My obecně víme, což jsou známé informace, jak se ta křivka mění, když baterie degraduje. Takže my víme, že když se třeba trošku zploští, kdy už za chvilku dojde k rychlejšímu nevratnému postupu degradace.

Tomáš Doskočil, expert na standardizaci vozových parků, Rohlik.cz

To podle mě by se hodilo každému, kdo používá ty elektromobily, protože tím může víc predikovat do budoucna náklady, to, kdy bude muset obměnit vozový park, které auto bude potřeba vyměnit a případně i u těch dodavatelů si na nějakou novou baterku dostatečnou kapacitu. Když budu vědět, že za půl roku měním 50 aut, protože baterka bude na pokraji smrti.

Václav Vohlídal, redaktor

Výzkum teď získal i další podporu na přenos do průmyslové praxe. První funkční přístroj chtějí na ČVUT mít do dvou let. Václav Vohlídal, Česká televize.

Zdroj: 
ČT 24